Foto: Rijkswaterstaat

De rekening voor het vervangen van de omloopwielen van de Botlekbrug gaat naar de bouwers van de brug. In 2017 is uit onderzoek naar voren gekomen dat de lagers van de omloopwielen niet naar behoren functioneren. In het verleden zijn er al een aantal omloopwielen inclusief lagers preventief vervangen. Besloten is om alle 64 omloopwielen inclusief lagers te vervangen.

De omloopwielen, met elk een gewicht van circa 12 ton, staan bovenop de heftorens van de brug, op circa 50 meter hoogte. Over de wielen lopen de balanskabels die de verbinding vormen tussen het beweegbare gedeelte van de brug en de beide contragewichten in een hefdeel. Dit betekent dat de omloopwielen permanent het volledige gewicht van de beweegbare brugdelen en contragewichten (circa 10.000 ton per doorvaartopening) moeten dragen.

Het vervangen van de 64 omloopwielen komt voor rekening van bouwcombinatie A-Lanes A15. A-Lanes A15 is een samenwerkingsverband tussen Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton. De bouwcombinatie is contractueel verplicht om te zorgen voor een goed functionerende brug. Daarom heeft A-Lanes A15 gekozen om de omloopwielen te vervangen. De kosten voor de klus lopen in de miljoenen, om hoeveel geld het precies gaat wil A-Lanes A15 niet zeggen.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws uit de regio! Like ons op Facebook of volg ons op Twitter
Advertentie
DELEN