Foto: ProRail

ProRail en aannemer A-Lanes A15 zijn gestart met spoorwerkzaamheden op en rond de Botlekbrug. De partijen zijn inmiddels bezig met de aanleg van de opritten naar de brug.

De opritten mogen niet te veel druk geven op de onderliggende Botlekspoortunnel en de kabels en leidingen in de ondergrond. Om die reden is er veel rekenwerk vooraf gegaan aan de daadwerkelijke aanleg. Uiteindelijk is gekozen voor een constructie met het ultralichte Yalibims (vulkanisch puimsteen van het Griekse eiland Yali) als ondergrond.

Tussen de oprit en de brug komt aan de oostkant een ‘kist’, die extra stevigheid moet geven. Die kist (plaat met gevlochten staal) is nodig omdat er geen ruimte is voor een normale constructie, die breder is. Aan de andere kant is wel ruimte voor een normale opgang. Het goed bouwen van de opritten is nauwkeurig werk, de rails tussen brug en landhoofden moeten precies op elkaar passen. Volgens ProRail is dat millimeterwerk.

In opdracht van Rijkswaterstaat en ProRail werkt A-Lanes A15 op de nieuwe Botlekbrug aan het spoor, de bovenleiding en aan een nieuwe fiets- en voetgangersverbinding. Als dat af is, installeren ze de veiligheidssystemen en kan het spoor worden aangesloten op het huidige spoorwegnet van de Havenspoorlijn. Verder worden de Venkelweg en Oude Maaspad opnieuw ingericht.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws uit de regio! Like ons op Facebook of volg ons op Twitter
Advertentie
DELEN