De RET is een dag eerder gestopt met de pilot met kortere metro’s buiten de spits op metrolijn D tussen Rotterdam Centraal en De Akkers. Van maandag 11 maart tot en met donderdag 14 maart zou een pilot worden uitgevoerd om te kijken of er energie- en onderhoudskosten kunnen worden bespaard. Donderdag 14 maart wordt er echter al weer met de gebruikelijke voertuigen gereden.

Door de metrostellen te ontkoppelen, wil de vervoerder de capaciteit afstemmen op de vraag per moment. Tijdens de spits zitten de metrovoertuigen al behoorlijk vol. Omdat het aantal reizigers met de metro blijft groeien, zijn de komende jaren frequentieverhogingen nodig om te voorkomen dat ze overvol raken. De voorbereidingen van de RET daarop zijn al in volle gang. Buiten de spits zijn de metro’s een stuk minder vol. Daarom voerde de RET een pilot uit met kortere metro’s buiten de spits. Hiermee moet de vervoerder energie besparen, maar ook op onderhoudskosten. Omdat metrostellen minder kilometers afleggen hoeven deze minder snel te worden onderhouden. Tevens slijt het spoor dan minder.

Tijdens de pilotdagen reden er tussen 09.30 en 14.00 uur minder lange metro’s op lijn D. Het is niet bekend of de pilot positieve resultaten heeft opgeleverd en waarom de RET er een dag eerder mee is gestopt.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws uit de regio! Like ons op Facebook of volg ons op Twitter
Advertentie
DELEN