Havenbedrijf Rotterdam gaat een deel van de ruim 9 kilometer glooiingen die zijn vervuild door de oliemorsing van de Bow Jubail vervangen. Eerder maakte het Havenbedrijf bekend dat de schade van de lekkage wordt geschat op zo’n 80 miljoen Euro. Het Havenbedrijf verhaalt de schade op Odfjell, de eigenaar van het lekkende schip Bow Jubail. “We zullen alles in het werk stellen om de schade te verhalen. Het kan niet zo zijn dat de maatschappij hiervoor opdraait”, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf.

Een maand geleden zijn de laatste stremmingen van de scheepvaart vanwege de waterverontreiniging opgeheven. Kademuren, steigers, boeien en palen kunnen over het algemeen goed worden schoongemaakt, omdat deze oppervlakken direct onder hoge druk kunnen worden ingespoten met schoonmaakmiddelen. Op dit moment concentreert de schoonmaak zich nog op gedeeltes van deze haveninfrastructuur die nog niet waren schoongemaakt, omdat ze niet beperkend zijn voor de scheepvaart van en naar de betrokken terminals.

Voor de glooiingen geldt dat de zetsteen vaak niet alleen aan de bovenzijde is besmeurd maar ook aan de zijkant en onderkant van de zetsteen. Daarnaast is vaak ook de filterlaag (puinlaag waarop de zetsteen is geplaatst) vervuild. Schoonmaak van het talud gebeurt door een combinatie van onder hoge druk spuiten en spoelen met heet (90°) water. Deze methode is bij eerdere schoonmaakacties zeer effectief gebleken. Dat het nu niet lukt om op deze wijze het beoogde resultaat te halen, komt door het type olie en doordat de olie inmiddels meer dan een maand geleden is gemorst en veel vluchtige delen zijn verdampt. Op sommige delen van de glooiingen is dan ook vervanging van het talud voordeliger dan schoonmaken.

De totale schoonmaakwerkzaamheden zullen naar huidig inzicht tot medio volgend jaar duren. De Rotterdamse haven beschikt over bijna 75 kilometer kademuur en meer dan 200 kilometer glooiingen.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws uit de regio! Like ons op Facebook of volg ons op Twitter
Advertentie
DELEN